講義映像の再編集のための講義映像編集ブラウザの試作
Developing a lecture video editing browser for reediting lecture videos
天野雅也, 大囿忠親, 新谷虎松

アブストラクト

本研究では反転授業における講義映像の作成および編集の支援を行う.授業と宿題の役割を反転させる反転授業を取 り入れる教育機関やオンラインによる講義映像配信サービスが増加している.これにより講義映像の需要が高まって おり,生徒にとって,講義内容を理解しやすく品質の高い講義映像が求められる.特に,講義映像において解説音声 は講義内容を理解する上で重要である.また,講義映像がオンライン配信されるため,多くの生徒が受講できるよう になり,生徒の要望や好みは多様化する.教師は,生徒個人に合わせた講義映像を作成することは望ましいが,教師 は生徒個人に合わせた講義映像を作成することが望ましいが,生徒の多様化により困難である.そこで,教師側で は,講義映像の作成を支援しつつ講義映像の品質を向上させ,生徒側では,自分好みの講義映像に再編集できる講義 映像編集ブラウザを開発した.
In this research, we support creation and editing of lecture videos in flip teaching. Educational institutions that incorporate flip teaching to reverse the role of lessons and homework and online lecture videos distribu- tion services are on the rise. As a result, demand for lecture videos has increased, and for lecturers, lecture videos with high quality are required for easy understanding of lecture contents. In particular, commentary speech in lecture videos is important in understanding lecture contents. Also, because lecture videos are distributed online, many students can take classes and the demands and preferences of the students diversify. Although it is desirable for the teacher to prepare lecture videos tailored to the individual student, it is desirable for the teacher to prepare lecture videos tailored to the individual student, but it is difficult due to diversification of the student. Therefore, we developed lecture video editing browser that surpports the creation of lecture videos, improves the quality of lecture videos, can re-edit to the lecture videos of student preference.